Uusia vastuita ja muutoksia varautumistehtävissä tiedossa
Lounais-Suomen elinvoimakeskus vastaa omasta varautumistoiminnastaan ja valmiuslaissa sille osoitetuista varautumistehtävistä. Valmiustoiminnasta vastaa tulevan viraston ylijohtaja apunaan valmiuspäällikkö. Aluehallinnon uudistus tuo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen nykyisin varautumistehtäviin joitakin muutoksia erityisesti vesitalouden, ympäristön ja liikenteen tehtävissä.
Valtion aluehallinnon uudistuksessa maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalaan kuuluvat vesitaloustehtävät keskitetään kolmelle vesitalousalueelle. Lounais-Suomen elinvoimakeskus vastaa läntisestä vesitalousalueesta, joka ulottuu Pohjanmaan korkeudelle. Esimerkiksi tulvatorjunta ja muut vesitalouteen liittyvät varautumistehtävät läntisellä vesitalousalueella kuuluvat tulevan Lounais-Suomen elinvoimakeskuksen tehtäviin.
Erilaisiin ympäristöön vaikuttaviin erityistilanteisiin, esimerkiksi kemikaali- ja luontovahinkoihin liittyvät asiat kuuluvat jatkossa uudelle valtakunnalliselle Lupa- ja valvontavirastolle. Lupa- ja valvontaviraston ympäristöosasto valvoo myös ympäristönsuojelulain mukaisen ennaltavarautumisvelvollisuuden toteutumista ympäristölupavelvollisten laitosten valvonnassa. Yhteistyötä Lounais-Suomen elinvoimakeskuksen ja Lupa- ja valvontaviraston välillä kuitenkin tarvitaan, sillä useat tehtäväkokonaisuudet koskettavat molempia virastoja.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenteen tehtävät jatkuvat pääosin nykyisellään Lounais-Suomen elinvoimakeskuksessa. Joukkoliikennetehtävät siirtyvät kuitenkin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Liikenne-vastuualueen varautumistehtäviä ovat mm. poikkeusolojen aikaiset kuljetusohjaus- sekä liikennepolttoaineiden säännöstelytehtävät. Vastuu näistä tehtävistä siirtyy perustettaviin elinvoimakeskuksiin. Uusi valmiuslaki saattaa aikanaan tuoda muutoksia näiden tehtävien vastuutahoihin.
Alueellinen yhteistyö elinvoimakeskusten ja muiden viranomaisten välillä tärkeässä roolissa
Tuleva Lounais-Suomen elinvoimakeskus toimii tiiviissä alueellisessa yhteistyössä eri viranomaisten kanssa. Lounais-Suomen elinvoimakeskus jatkaa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen aloittamaa työtä osana Varsinais-Suomen alueellista turvallisuusfoorumia. Tulevan viraston toimialueissa tapahtuvien muutosten myötä yhteistyötahoja ja verkostoja määritellään kuitenkin ensi vuoden aikana myös uudelleen. Yhteistyön käytäntöjen varmistaminen on osa Lounais-Suomen valmiustoiminnan suunnittelua.
Lounais-Suomen elinvoimakeskuksella on aikaisemmin mainitun vesitaloustehtävän lisäksi myös useita muita tehtäviä, joissa toimialue on Lounais-Suomea laajempi. Näiden ns. keskitettävien tehtävien osalta valmiussuunnittelun päävastuu on tehtävää hoitavalla elinvoimakeskuksella. Suunnittelua tehdään tiiviissä yhteistyössä elinvoimakeskusten valmiuspäällikköverkostossa. Keskitettyjen tehtävien valmiussuunnitelmat tulevat kaikkien elinvoimakeskusten valmiussuunnitelmien liitteeksi.
Elinkeinoelämän varautuminen on tärkeä osa huoltovarmuutta - monialaista huoltovarmuuden yhteistyötä jatketaan alueilla vuonna 2026
Suomi on tunnettu vahvasta turvallisuuskulttuuristaan ja kriisitilanteisiin varautumisesta. Kansallisen pohjan luo kokonaisturvallisuuden malli, jossa yhteiskunnan elintärkeät toiminnot, pyritään turvaamaan kaikissa tilanteissa. Varautuminen toteutetaan tiiviissä yhteistyössä viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten kanssa.
Huoltovarmuus on monialaista varautumista mahdollisiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Sen perusta ovat toimivat markkinat ja kilpailukykyinen talous. Riskiarvioihin perustuva varautuminen ulotetaan tuotanto- ja toimitusketjuihin. Vallitsevassa toimintaympäristössä huoltovarmuus on yhä ajankohtaisempi asia.
Elinkeinoelämän varautuminen on keskeinen osa kokonaisturvallisuutta ja huoltovarmuutta. Yritykset omistavat pääosan kriittisestä infrasta ja ovat toimialoillaan erittäin merkittävässä roolissa huoltovarmuuden rakentamisessa. Niiden on varauduttava toimialojensa erilaisiin häiriötilanteisiin, kuten toimitusketjujen katkoksiin, kyberhyökkäyksiin ja luonnonkatastrofeihin. Huoltovarmuusorganisaatio (HVO) tukee yrityksiä varautumissuunnitelmien laatimisessa ja toteuttamisessa. Normaalioloissa ja häiriötilanteissa yritykset huolehtivat itse omasta suojaamisestaan ja jatkuvuudenhallinnasta.
Alueellinen huoltovarmuusorganisaation toiminta jatkuu Lounais-Suomen elinvoimakeskuksessa
Huoltovarmuusorganisaatio on verkosto, joka työskentelee yhdessä Suomen toimintakyvyn ja sen edellyttämän huoltovarmuuden hyväksi. Toimialapoolit hoitavat elinkeinoelämän operatiivista varautumista valtakunnallisesti. Huoltovarmuusorganisaation alueellisissa toimikunnissa yhteistyötä tehdään monialaisesti elinkeinoelämän sekä aluehallinnon ja viranomaisten, kauppakamarien, kuntien ja kaupunkien sekä muiden alueellisten huoltovarmuustoimijoiden kanssa.
Lounais-Suomen elinkeinoelämän varautumisyhteistyöryhmä, Lounais-Suomen ELVAR, on osa huoltovarmuusorganisaation alueellista toimintaa, jossa tavoitteena on turvata huoltovarmuuden kannalta kriittiset alueelliset palvelu- ja tuotantoketjut eri toimijoiden yhteistyönä. ELVAR-toiminnan tavoitteena on jakaa varautumiseen ja jatkuvuudenhallintaan liittyvää tietoa ja innostaa huoltovarmuuskriittisiä toimijoita kehittämään varautumistaan yhdessä.
Toimintansa aloittava Lounais-Suomen elinvoimakeskus tulee toimimaan Lounais-Suomen ELVAR-toimikunnan isäntäorganisaationa. Sopimus ELVAR-toiminnan järjestämisestä uusitaan virastoksi muuttuvan Huoltovarmuuskeskuksen ja Elinvoimakeskuksen välillä.
Kirjoittajat:
Mika Korkki, valmiuspäällikkö, Varsinais-Suomen ELY-keskus
Juha Tuominen, varautumiskoordinaattori, Lounais-Suomen ELVAR-toimikunnan sihteeri, Varsinais-Suomen ELY-keskus