Jaa: 

 
Kuva: Sannina Salin / Jamk

Jamk rakentaa verkostoa e-urheiluvalmentajille

Peliteknologiat ja e-urheilu ovat Jamkin strategisia kasvualoja. Peliteknologioiden käyttö laajenee pelialan ulkopuolelle, ja osaaminen kytkeytyy yhä vahvemmin johtamiseen, oppimiseen ja teollisuuden uudistumiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun koordinoima uusi ”Valmentajaverkosto: Työllistyminen e-urheiluun” eli eVAVE -hanke (jamk.fi) rakentaa Suomeen ensimmäisen valtakunnallisen e-urheiluvalmentajien verkoston. Euroopan unionin osarahoittama (ESR+) hanke toteutetaan ajalla 1.6.2025–31.1.2027 ja sen rahoittavana viranomaisena toimii Keski-Suomen ELY-keskus.

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa e-urheiluvalmentajien osaamista ja työllistymismahdollisuuksia sekä rakentaa alalle pysyvä, yhteisöllinen rakenne. Toiminta tuo yhteen eri puolilla Suomea toimivia valmentajia, opiskelijoita, työttömiä, osatyökykyisiä ja alanvaihtajia. Valmentajaverkosto toimii Länsi-Suomessa, mutta osallistuminen on avointa ja maksutonta valtakunnallisesti.

Hanke toteutetaan yhteistyössä SEUL ry:n, Incoach Oy:n, Jyväskylän yliopiston ja KIHUn kanssa. Pitkän aikavälin tavoitteena on kestävä malli, joka tukee e-urheiluvalmennuksen ammattimaistumista Suomessa.

Useampi kehittämishanke käynnissä eri teemoista

Yllä mainitun kehittämishankkeen lisäksi viime aikoina on käynnistynyt myös muita hankkeita.

  • Game Track - Työpolkuja pelialalle (jamk.fi) 
    • Hankeaika 1.5.2025-31.5.2027, Euroopan unionin osarahoittama (ESR+)
    • tavoitteena pelialan osaamisen ja yrittäjyyden vahvistaminen Keski-Suomessa
  • LEAPXR - Linking Education and Applied Practice for Entrepreneurship and Innovation in XR (jamk.fi)
    • Hankeaika 1.4.2025-30.4.2027. Projektia tukee EIT Higher Education Initiative ja sen rahoittaa Euroopan unioni
    • Tavoitteena on vauhdittaa terveydenhuollon ja yrittäjyyden innovaatioita hyödyntämällä laajennetun todellisuuden (XR) teknologioita osana soveltavaa koulutusta, tutkimusta ja yritysyhteistyötä eri puolilla Eurooppaa. Projekti toteutetaan eurooppalaisten korkeakoulu- ja innovaatiopartnerien yhteistyönä. 
  • Pelaten taitoja opintoihin (jamk.fi)
    • Hankeaika 1.5.2025 – 31.12.2027, Euroopan unionin osarahoittama (ESR+)
    • tavoitteena hyödyntää ja laajentaa digitaalisten pelien tarjoamia mahdollisuuksia koulutusympäristöissä Keski-Suomessa.