Tienkäyttäjät ovat kokeneet, että monilla teillä suolaus ja hiekoitus eivät ole olleet riittäviä. Erityisesti vähäliikenteisemmillä teillä, risteysalueilla ja yöaikaan on koettu liukkautta. Toisaalta kritiikkiä on saatu liiallisesta suolan käytöstä tai sen levittämisestä väärään aikaan. Pääteiden ja erityisesti moottoriteiden liukkaudentorjunnasta on tullut myös kiitosta.
Jalankulku- ja pyöräilyväylien talvihoidosta sekä positiivista että negatiivista palautetta
Tyytyväisyys jalankulku- ja pyöräilyväylien talvihoitoon on parantunut edellistalvesta ja niiden kunnossapitoa on kehuttu. Koetaan, että hyvä talvikunnossapito parantaa ulkoilumahdollisuuksia. Toisaalta kävely- ja pyöräteiden talvihoitoa on myös kritisoitu. Tienkäyttäjiltä on tullut palautetta, että auraus on tapahtunut myöhässä ja hiekoitus on jäänyt vähiin. Esimerkiksi lunta ja sohjoa on voinut jäädä tielle, mikä on tehnyt liikkumisesta vaarallista ja hankalaa, erityisesti aamuliikenteessä. Tienkäyttäjät ovat myös maininneet, että kävely- ja pyörätiet ovat urautuneet ja jäätyneet, jolloin niiden kunnossapito vaikeutuu ja jäisillä teillä on vaarallista kulkea. Teiden hoidon valvontaa toivotaankin nykyistä enemmän.
Päällystevaurioista paljon palautetta
Talvihoidon ohella teiden kunnosta on tullut runsaasti palautetta. Monissa palautteissa on mainittu, että teiden pinnassa on suuria vaurioita ja kuoppia, jotka tekevät liikkumisesta vaarallista. Tienkäyttäjiltä on tullut kritiikkiä myös päällystevaurioiden hitaasta korjauksesta. Tienkäyttäjät kokevat, että teiden huono kunto ja päällystevauriot vaikeuttavat liikennettä ja lisäävät onnettomuusriskiä. Päällystevaurioita on ollut paljon etenkin vähäliikenteisemmillä teillä. Pääteillä tilanne on ollut parempi myös päällysteiden kunnon osalta.
Ammattikuljettajat tyytymättömämpiä talvihoitoon
Ammattikuljettajat ovat selvästi tyytymättömämpiä teiden talvihoitoon kuin yksityiset tienkäyttäjät. Monet ammattikuljettajat ovat tuoneet palautteessaan esille, että ennakoiva hoito on ollut vajaata, ja toimenpiteet aloitetaan usein liian myöhään suhteessa sään muutoksiin. Esimerkiksi auraus ja liukkauden torjunta ovat jääneet puutteellisiksi, mikä on johtanut vaaratilanteisiin. Toiminnan reagointiviiveet ovat liian pitkiä erityisesti liukkauden torjunnassa. Ammattiautoilijoiden mukaan teiden hoito vaihtelee merkittävästi eri alueilla; jotkut tiet on hoidettu hyvin, kun taas toiset ovat olleet erittäin huonossa kunnossa, mikä on johtanut epävarmuuteen liikenteessä. Ammattikuljettajat toivovat enemmän reaaliaikaista tietoa teiden kunnosta. Monet ovat pettyneitä tienhoidon tasoon ja toivovat siihen parannusta. Myös valvontaa toivotaan enemmän.
Salon hoitourakka sai parhaat arviot tienkäyttäjiltä
Tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksessa tienkäyttäjät ovat Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tyytyväisimpiä Salon hoitourakkaan. Tienkäyttäjien tyytyväisyys on parantunut edellistalvesta eniten Salon, Raision, Liedon ja Loimaan hoitourakoissa. Ammattikuljettajien tyytyväisyys on parantunut eniten Varsinais- Suomen ELY-keskuksen alueella muuhun maahan verrattuna.
Varsinais-Suomen ELY-keskus kiittää kaikkia palautetta antaneita ja käyttää saatuja tietoja palvelun kehittämiseen. Tavoitteena on varmistaa turvallinen ja sujuva liikenne kaikille tienkäyttäjille myös tulevina talvina.