NTM-centralen i Nylands nyhetsbrev 2/2025

Dela: 

Sanering av tekniken i Nordsjö vägtunnel

Korsningen vid Österleden och Kallviksvägen, nya körfält och körfält som ändras är markerade med grönt.

Tekniken för styrningen av säkerhets- och trafikledningen i vägtunneln till Nordsjö hamn i Helsingfors håller på att nå slutet av sin livscykel och ska därför förnyas. Tunnelentreprenaden förutsätter en långvarig stängning på cirka ett år. Tidpunkten för stängningen av tunneln fastställs i månadsskiftet juni-juli när den utvecklingsfas som ingår i entreprenaden färdigställs. 

Tekniken för styrningen av säkerhets- och trafikledningen i vägtunneln till Nordsjö hamn i Helsingfors håller på att nå slutet av sin livscykel och ska därför förnyas. Tunnelentreprenaden förutsätter en långvarig stängning på cirka ett år. Tidpunkten för stängningen av tunneln fastställs i månadsskiftet juni-juli när den utvecklingsfas som ingår i entreprenaden färdigställs. 

Medan tunneln är stängd för trafik fungerar tunnelns nuvarande reservrutt på sträckan Österleden-Kallviksvägen-Bastövägen-Nordsjö hamn som den primära omvägen.   

Man har förberett sig på saneringen av tunneltekniken genom att förbättra reservrutten. De mest betydande förbättringarna har varit att bygga fler körfält vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt i rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen. Dessutom har rondellen vid Bastövägen och Porslaxvägen samt anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen förbättrats så att den motsvarar kraven på specialtransporter.  

 

Rondellen vid Kallviksvägen och Bastövägen, ena filen från söder till norr är markerad med grönt.
Reservrutt, ersättande rutt markerad med blått när tunneln är stängd, det stängda avsnittet är markerat med rött.

Tunneltekniken förnyas – samtidigt repareras även tunnelns konstruktioner

Saneringen av Nordsjö tunnel omfattar systemen i anslutning till tunneltekniken som är i slutet av sin livscykel. Man förnyar bland annat brandlarm, rökevakuering, ventilation, belysning samt kamera- och trafikledningssystem. Dessutom repareras tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln saneras.

Fintraffic ansvarar för reparationen av tunneln och genomförandet av byggarbetet på omvägen. För planeringen av förbättringarna på reservrutten ansvarar Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland.

Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.

Vill du hålla dig uppdaterad om hur projektet av förnyandet av de tekniska systemen i Nordsjö tunnel framskrider?  Följ projektets webbplats och beställ nyhetsbrevet: www.fintraffic.fi/sv/vagtrafik/projekt-och-utveckling/nordsj%C3%B6-v%C3%A4gtunnel

Text och kartor: Fintraffic

Tillbaka till nyhetsbrevet