Tunneltekniken förnyas – samtidigt repareras även tunnelns konstruktioner
Saneringen av Nordsjö tunnel omfattar systemen i anslutning till tunneltekniken som är i slutet av sin livscykel. Man förnyar bland annat brandlarm, rökevakuering, ventilation, belysning samt kamera- och trafikledningssystem. Dessutom repareras tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln saneras.
Fintraffic ansvarar för reparationen av tunneln och genomförandet av byggarbetet på omvägen. För planeringen av förbättringarna på reservrutten ansvarar Helsingfors stad och NTM-centralen i Nyland.
Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.
Vill du hålla dig uppdaterad om hur projektet av förnyandet av de tekniska systemen i Nordsjö tunnel framskrider? Följ projektets webbplats och beställ nyhetsbrevet: www.fintraffic.fi/sv/vagtrafik/projekt-och-utveckling/nordsj%C3%B6-v%C3%A4gtunnel
Text och kartor: Fintraffic
|