Uudenmaan ELY-keskuksen uutiskirje 2/2025

Jaa: 

Vuosaaren tietunnelin tekniikka tulossa saneeraukseen

Itäväylän ja Kallvikin tien risteys. Uudet ja muuttuvat kaistat vihreällä.

Helsingin Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin turvallisuus- ja liikenteen hallinnan tekniikka ovat tulossa elinkaarensa päähän, ja nämä uudistetaan. Tunneliurakka edellyttää pitkäkestoista noin vuoden kestävää sulkua. Tunnelin sulkemisen ajankohta varmistuu kesä–heinäkuun vaihteessa, kun urakkaan kuuluva kehitysvaihe valmistuu. 

Tunnelin ollessa suljettuna liikenteeltä ensisijaisena kiertotienä toimii tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama.   

Tunnelitekniikan saneeraukseen on valmistauduttu parantamalla sen varareittiä. Merkittävimmät parannukset ovat olleet lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää on parannettu vastaamaan erikoiskuljetusten vaatimuksia.  

 

Kallvikintien ja Niinisaarentien kiertoliittymä, vihreällä toinen kaista etelästä pohjoiseen
Vuosaaren tunnelin varareitti, korvaava reitti on merkitty vihreällä, kun tunneli on suljettu. Suljettu osuus on merkitty punaisella

Tunnelitekniikka uusitaan – samalla korjataan myös tunnelin rakenteita

Vuosaaren tunnelin saneeraus kattaa tunnelitekniikan elinkaarensa lopussa olevien järjestelmien, kuten paloilmoittimien, savunpoiston, ilmanvaihdon, valaistuksen sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmien uudistamisen. Lisäksi korjataan tunnelin rakenteita ja saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät.

Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus.

Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.

Haluatko pysyä ajan tasalla Vuosaaren tunnelin teknisten järjestelmien uusiminen -hankkeen etenemisestä?  Ota hankkeen verkkosivut seurantaan ja tilaa uutiskirje: www.fintraffic.fi/vuosaarentunneli

 

Teksti ja kartat: Fintraffic

Takaisin uutiskirjeeseen