Myndighetsarbetet vid trafik- och infrastrukturområdet vid NTM-centralen i Nyland är samarbete på flera nivåer med kommuner, kunder och olika myndigheter.
Innan ett byggprojekt inleds säkerställs förvärvet av nödvändiga markområden och rättigheter på ett lagenligt sätt för att trygga alla parters rättigheter. Om det enligt bygglagen är fråga om byggande som kräver tillstånd av kommunen, ska rågrannarna höras med anledning av projektet. NTM-centralens ansvarsområde för trafik ska alltid höras som granne när en fastighet gränsar till en landsväg eller då en trafikförbindelse till fastigheten ordnas från en landsväg.
"Vårt arbete främjar också genomförandet av väghållningen och säkerheten till exempel genom anslutningstillstånd och utlåtanden om hörande av grannar", berättar Päivi Ylipaavalniemi, sakkunnig inom väghållning med uppgift att sköta utlåtanden och tillståndsbeslut som ges som rågranne samt myndighet vid NTM-centralens ansvarsområde för trafik.
Utöver Ylipaavalniemi utförs myndighetsarbetet vid NTM-centralen i Nyland även av de sakkunniga inom väghållning, alltså av Jaakko Kärnä i fråga om enskilda vägar, Saila Heinonen i fråga om tillfälliga beslut om stängning av landsvägar och Johanna Pöyhönen i fråga om utlåtanden om hörande av grannar och om dagvatten. Teamet arbetar tätt med kommunernas byggnadsväsenden, NTM-centralens ansvarsområden för trafik och miljö samt NTM-centralen i Birkalands centraliserade kundservice och tillståndsenhet. NTM-centralernas gemensamma myndighetsnätverk möjliggör ett riksomfattande informationsflöde och att ärendena sköts smidigt och jämlikt.
Dessutom underlättar den elektroniska ärendehanteringen användningen av tjänsterna och tjänsterna är tillgängliga dygnet runt på NTM-centralens webbplats och andra elektroniska servicekanaler.
"Elektronisk ärendehantering gör tillståndsprocesserna smidigare och handläggningstiderna varierar mellan 7 dygn och 4 månader beroende på ansökans omfattning och de lagstadgade tidsfristerna", berättar Saila Heinonen.
NTM-centralens sakkunniga har nära kontakt med kunderna.
"Vi reagerar flexibelt då vi blir kontaktade och löser ärenden i samarbete med olika parter. Till exempel vid behandlingen av anslutningstillstånd beaktar vi mer omfattande planläggnings-, projekt- och vägplaner så att trafikens smidighet och säkerhet bevaras", berättar Ylipaavalniemi.
|