Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueella tiestö on koko Suomen vertailussa vielä tyydyttävässä kunnossa. Kaakkois-Suomessa on selvästi vähemmän huonokuntoista päällystettyä tietä (noin 10 %) kuin Suomessa keskimäärin (noin 18 %). Myös siltarakenteet ovat keskimääräistä paremmassa kunnossa, sillä huonokuntoisia siltoja on Kaakkois-Suomessa vain noin 3 %, kun koko Suomessa niitä on noin 6 %. Tarkemmin asiaa voi tutkia Kaakkois-Suomen tienpidon ja liikenteen katsauksesta, jonka löydät ELY-keskuksen verkkosivuilta.
Maantieverkon korjausvelan kasvua pyritään jo toista vuotta peräkkäin hillitsemään hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin. Hallitus on myöntänyt tälle vuodelle 200 miljoonaa euroa päällysteiden korjausvelan hoitamiseen, ja siitä Kaakkois-Suomeen kohdennetaan 8,3 miljoonaa euroa. Silloissa ja muissa niin sanotuissa taitorakenteissa korjausvelan kasvu kuitenkin jatkuu. Perusväylänpidon pieniin investointeihin ei ole lainkaan rahaa. Investointien rahoitus jää täysin eduskunnan jakovarahankerahoituksen varaan.
Kaakkois-Suomeen saatiin myös hyviä uutisia, kun hallitus päätti käynnistää alueellamme kaksi valtatieverkon kehittämishanketta ja yhden merkittävän lähialueen hankkeen:
- Valtatie 15 välillä Rantahaka–Kouvola, 1. vaihe, valtuus 122 miljoonaa euroa, työt käynnistyvät vuoden 2026 keväällä, toteuttajana Väylävirasto
- Valtatie 15 Kotkan sisääntulotie, määräraha 8,2 miljoonaa euroa, työt käynnistyvät syksyllä 2025, toteuttajana Väylävirasto
- Valtatie 12 välillä Mankala−Tillola, 1. vaihe, valtuus 92 miljoonaa euroa, työt käynnistyvät vuoden 2026 alussa, toteuttajana Väylävirasto.
Lisäksi hallitus on esittänyt puoliväliriihessä 14,5 miljoonan euron rahoitusta valtatie 13:lle Savitaipalen ja Lemin välille niin sanottujen ”Uskin mutkien” parantamiseen sekä yhteensä 4,8 miljoonaa euroa Kotkaan maantien 357 (Hurukselantie) parantamiseen. Hurukselantien korjauksella parannetaan Kotkaan rakenteilla olevan akkumateriaalitehtaan liikenneyhteyksiä.
Valtion aluehallinnon uudistuksen toimeenpano on käynnissä. Uuden aluehallinnon, mukaan lukien uuden Kaakkois-Suomen elinvoimakeskuksen, on määrä aloittaa vuoden 2026 alusta. Uuteen elinvoimakeskukseen siirtyy kaikki Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen tehtävät pois lukien joukkoliikennetehtävät, jotka siirretään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Samalla tienpidon alueemme laajenee merkittävästi, kun nykyisten Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maakuntien alueiden lisäksi toimialueeseemme liitetään Päijät-Hämeen maakunta.
Varovaisuutta tietyömailla liikuttaessa
Kesäaikana tien päällä tapahtuu monenlaista myös tienpidossa. Erityisesti päällystystyömaita on tänäkin kesänä paljon. Työmaat on hyvä kohdata hymyssä suin – siellä tehdään meille parempaa ja turvallisempaa kulkuväylää.
On tärkeää muistaa hymyn lisäksi myös se oma kaasujalka ja noudattaa työmaa-alueiden nopeusrajoituksia. Jokainen tietyömailla työskentelevä ammattilainen on jonkun rakas, läheinen ja tärkeä – pidetään yhdessä huolta, että emme vaaranna heitä omalla kiireellämme tai piittaamattomuudellamme.
Ja ennen kuin suuntaat pidemmälle reissulle auton kanssa, voit tarkistaa ELY-keskusten ja Väyläviraston työmaat ja niiden liikennevaikutukset maantieverkolla Fintraffic Tie Oy:n Liikennetilanne-palvelun kautta. Turvallista matkaa!