NTM-centralen i Nylands nyhetsbrev 2/2025

Dela: 

NTM-centralen i Nylands första Vägforum samlade logistikproffs i Böle

Den tunga trafikens behov, vägunderhållet och finansieringen av väghållningen skapade diskussion på Nylands Vägforum.

Västerleden. Bild: Memmi Ojantola

I maj ordnade NTM-centralen i Nyland det första Vägforumet i Helsingfors, vars viktigaste målgrupp var olika aktörer inom den tunga trafiken och näringslivet. Evenemanget erbjöd en översikt över nuläget hos och utmaningar med samt fungerade som en önskad diskussionsöppning.

 

Väghållning som en del av näringslivets verksamhetsförutsättningar

Det egentliga programmet inleddes av Päivi Nuutinen, direktör för ansvarsområdet för trafik vid NTM-centralen i Nyland, som betonade betydelsen av dialog:

”Målet med detta evenemang är att öka förståelsen för väghållningens ramvillkor.”

Nuutinen konstaterade att kundernas nöjdhet med väghållningen mäts på många sätt, att man får mycket respons och att det är viktigt i planeringen av verksamheten. Trafikledsverket mäter trafikanternas nöjdhet på vintern och sommaren, och Nuutinen presenterade observationerna i undersökningen om nöjdheten bland trafikanterna från sommaren förra året och vintern för allmänheten.

Nuutinen betonade att näringslivets transporter är en central prioritet för NTM-centralen. Vägarnas dagliga skick och servicenivå påverkar direkt logistikens smidighet, och NTM-centralen har en nyckelroll i detta. Hon påminde också om att finansieringen av väghållningen är starkt bunden till regeringens ekonomiska beslut. Även om bastrafikledshållningen har fått tilläggsfinansiering under de senaste åren, skapar höjningen av kostnadsnivån och sänkningen av finansieringen till en klart lägre basnivå 2027 osäkerhet.

I aktuella frågor lyfte Nuutinen fram en utredning i anslutning till Helsingforsregionens MBT-avtal om huvudledernas riksomfattande betydelse i området, där man söker en väg för att samordna det allt tätare boendet och den riksomfattande trafiken. Nuutinen berättade också om den regionförvaltningsreform som är under beredning, vilken innebär att NTM-centralernas verksamhet överförs till regionala livskraftscentrum som inrättas i början av år 2026. I regionförvaltningsreformen inrättas ett riksomfattande tillstånds- och tillsynsverk, till vilket största delen av de nuvarande NTM-centralernas miljöuppgifter överförs. NTM-centralernas nuvarande trafikuppgifter är förlagda till livskraftscentralerna, med undantag av uppgifter inom den offentliga persontrafiken som i fortsättningen är förlagda till Transport- och kommunikationsverket Traficom. Av NTM-centralen i Nylands nuvarande trafikuppgifter sköts trafikuppgifterna i Egentliga Tavastland i fortsättningen vid Livskraftcentralen i Inre Finland och trafikuppgifterna i Päijänne-Tavastland vid Livskraftcentralen i Sydöstra Finland.

Utmaningar i underhållet och klassificeringar som används som verktyg

Tuomas Vasama, (på bilden) chef för NTM-centralens underhållsenhet, behandlade de föränderliga utmaningarna med vinterunderhållet av vägarna i sitt anförande. Klimatförändringen påverkar väglaget och underhållet måste kunna svara mot till exempel temperaturer både ovanför och under nollstrecket.

”Ju mer trafik det finns på vägen, desto högre är kvalitetskraven på underhållet”, sammanfattade Vasama.

Underhållet övervakas enligt entreprenadmodellen med stickprov och konsulter. Vasama lyfte också fram sin oro över svängningarna i finansieringen av beläggningsprogrammen, vilket försvårar den långsiktiga underhållsplaneringen.

”För basfinansieringen ser situationen inte ljus ut”, summerade han.

Eini Hirvenoja, ledande sakkunnig inom väghållning vid NTM-centralen, presenterade NTM-centralen i Nylands betydelseklassificering av vägnätet. Klassificeringen används som ett hjälpmedel för att programmera väghållningen till exempel när man jämför åtgärder som riktas mot det lägre vägnätet eller skapar en allmän bild av situationen på enskilda vägar.  Klassificeringen grundar sig på en analys av de faktorer som ger upphov till trafik och transporter längs vägnätet och på de poäng som fås på vägavsnitten genom poängsättningen av dessa betydelsefaktorer.  Betydelseklassificeringen omfattar nästan hela vägnätet inom NTM-centralen i Nylands område med undantag av motorvägarna och det område som avgränsas av Ring III.

”Det centrala i betydelseklassificeringen är en granskning av det omfattande region- och förbindelsevägnätet”, konstaterade Hirvenoja.

Betydelseklassificeringen är ett verktyg i programmeringen av väghållningen, med vilken man inkluderar en noggrannare regional vy över hur viktiga olika delar av vägen är som en del av trafiknätet. Betydelseklassificeringen utnyttjas snarare för prioritering av reparationsåtgärder än för ärenden som gäller vägunderhåll.

”Till exempel när beläggningsprogrammet utformas är faktorer förknippade med vägens dåliga skick de viktigaste urvalskriterierna, men om man är tvungen att gallra i målgruppen kan betydelseklassificeringen användas som stöd för prioriteringen”, berättade Hirvenoja.

Framtidsutsikter och fortsatt dialog

Under evenemanget hördes dessutom förslag på tunnelsäkerhet, rastplatser som är viktiga för den tunga trafiken och Nylands förbunds logistikvision för 2050.

SKAL:s Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:s och Helsingin seudun kuljetusyrittäjät ry:s verkställande direktör Mikko Voutilainen lyfte fram de föränderliga utmaningarna inom branschen, i synnerhet de föränderliga väderförhållandena som har lett till ökad tjällossning och det varierande vädrets påverkan på trafiksäkerheten och tillgången på arbetskraft.

Det första Vägforumet samlade cirka 35 deltagare på plats.

”Vägforumet samlar de aktörer som man tidigare har fört diskussioner med i olika samarbetsgrupper. Nu ville man bygga upp ett gemensamt forum där perspektiven möts i större utsträckning”, summer trafiksystemexpert Mikko Tauriainen som ansvarade för de praktiska arrangemangen vid NTM-centralen i Nyland.


Text och bilder: NTM-central

Tillbaka till nyhetsbrevet