Utmaningar i underhållet och klassificeringar som används som verktyg
Tuomas Vasama, (på bilden) chef för NTM-centralens underhållsenhet, behandlade de föränderliga utmaningarna med vinterunderhållet av vägarna i sitt anförande. Klimatförändringen påverkar väglaget och underhållet måste kunna svara mot till exempel temperaturer både ovanför och under nollstrecket.
”Ju mer trafik det finns på vägen, desto högre är kvalitetskraven på underhållet”, sammanfattade Vasama.
Underhållet övervakas enligt entreprenadmodellen med stickprov och konsulter. Vasama lyfte också fram sin oro över svängningarna i finansieringen av beläggningsprogrammen, vilket försvårar den långsiktiga underhållsplaneringen.
”För basfinansieringen ser situationen inte ljus ut”, summerade han.
Eini Hirvenoja, ledande sakkunnig inom väghållning vid NTM-centralen, presenterade NTM-centralen i Nylands betydelseklassificering av vägnätet. Klassificeringen används som ett hjälpmedel för att programmera väghållningen till exempel när man jämför åtgärder som riktas mot det lägre vägnätet eller skapar en allmän bild av situationen på enskilda vägar. Klassificeringen grundar sig på en analys av de faktorer som ger upphov till trafik och transporter längs vägnätet och på de poäng som fås på vägavsnitten genom poängsättningen av dessa betydelsefaktorer. Betydelseklassificeringen omfattar nästan hela vägnätet inom NTM-centralen i Nylands område med undantag av motorvägarna och det område som avgränsas av Ring III.
”Det centrala i betydelseklassificeringen är en granskning av det omfattande region- och förbindelsevägnätet”, konstaterade Hirvenoja.
Betydelseklassificeringen är ett verktyg i programmeringen av väghållningen, med vilken man inkluderar en noggrannare regional vy över hur viktiga olika delar av vägen är som en del av trafiknätet. Betydelseklassificeringen utnyttjas snarare för prioritering av reparationsåtgärder än för ärenden som gäller vägunderhåll.
”Till exempel när beläggningsprogrammet utformas är faktorer förknippade med vägens dåliga skick de viktigaste urvalskriterierna, men om man är tvungen att gallra i målgruppen kan betydelseklassificeringen användas som stöd för prioriteringen”, berättade Hirvenoja.
Framtidsutsikter och fortsatt dialog
Under evenemanget hördes dessutom förslag på tunnelsäkerhet, rastplatser som är viktiga för den tunga trafiken och Nylands förbunds logistikvision för 2050.
SKAL:s Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:s och Helsingin seudun kuljetusyrittäjät ry:s verkställande direktör Mikko Voutilainen lyfte fram de föränderliga utmaningarna inom branschen, i synnerhet de föränderliga väderförhållandena som har lett till ökad tjällossning och det varierande vädrets påverkan på trafiksäkerheten och tillgången på arbetskraft.
Det första Vägforumet samlade cirka 35 deltagare på plats.