NTM-centralen i Nyland har ett specialuppdrag inom bullerbekämpning som fastställts av miljöministeriet.

NTM-centralen i Nylands nyhetsbrev 2/2025

Dela: 

Trafiken är den främsta källan till buller

Larri Liikonen mäter bullret från ett LNG-fartyg. Bild: Anna Mikkola.

NTM-centralen i Nyland har ett specialuppdrag inom bullerbekämpning som fastställts av miljöministeriet.

Bullerteamet ger handledning i bullerfrågor som rör miljötillstånd, MKB-förfaranden och områdesanvändning, och ger vid behov också råd till bland annat kommunala myndigheter samt experter vid andra NTM-centraler. Vi fungerar som kunskapsförmedlare mellan miljöministeriet och NTM-centralerna, sammanfattar bullerexpert Larri Liikonen som teamets roll.
  
Specialuppdraget vid NTM-centralen i Nyland omfattar bland annat att stöda i utmanande frågor som rör buller och vibrationer. Larri Liikonen fungerar som nationell kontaktperson gentemot Europeiska miljöbyrån.
  
Emilia Honkaranta
anslöt sig till teamet i början av året. Att kombinera bullerfrågorna med den andra sidan av min nuvarande arbetsbeskrivning, det vill säga tillsynsuppgifter enligt marktäktslagen, har varit en fungerande lösning, eftersom buller och bekämpningen av den är starkt kopplat till marktäkt, konstaterar hon.
 
Vid tillsynen av miljötillstånd behövs bland annat bullerkompetens, vilket gör teamet väl lämpat för Anna Mikkola. Förutom bulleruppgifterna arbetar hon också med tillsyn av miljötillstånd.

Bullerteamet ansvarar bland annat för att uppgifterna enligt EU-direktiven om buller genomförs enligt tidtabell. Teamet stöder såväl utredningsskyldiga städer som andra myndigheter i att ta fram och rapportera bullerutredningar. Teamet sammanställer de färdiga utredningarna och rapporterar dem vidare till Europeiska miljöbyrån (EEA) – som i sin tur förmedlar dem till Europeiska kommissionen.

Bullerutredningen omfattar bland annat behoven av bullerbekämpning i den nuvarande och framtida bullersituationen i det tänkta planläggningsområdet och vid behov även krav på ljudisolering. Tavastvägen i Helsingfors.

Bullerbekämpning intresserar

Bullerteamet är en av arrangörerna bakom de nationella bullerbekämpningsdagarna som hålls vartannat år. I år var evenemanget en endagshändelse och deltagarna deltog via Teams. Över 300 deltagare var uppkopplade. Som årets teman valdes bland annat metoder för att bekämpa buller och vibrationer samt deras inverkan på planläggningen. Merparten av NTM-centralens bullerutlåtanden berör områdesanvändning. Kommunernas nämnder fattar de slutliga besluten om planläggning, men NTM-centralen strävar efter att styra så att buller och vibrationer beaktas i planeringen av områdesanvändningen.

– Vi strävar efter att påverka områdesanvändningen genom att konsultera och kommentera anhängiga planer för att bidra till NTM-centralens planutlåtanden, förklarar teammedlemmarna.

Miljöbuller kan bland annat minskas genom att föredra vissa typer av bostadsbyggnader. Ur ett bullerperspektiv är lamellhus den bästa lösningen. De är långa, smala flertrappshus bakom vilka man lätt kan skapa skydd mot buller. Byggherrar föredrar dock nuförtiden punkthus. Fönstren i bostäderna i sådana fyrkantiga byggnader riktar sig ofta bara i en riktning. Man kan då inte undkomma bullret om alla fönster riktar sig mot en bullrig riktning.

Bekämpningen av buller försvåras också av att byggandet i städerna numera är tätare än tidigare. Särskilt i huvudstadsregionen duger nuförtiden även sådana tomter som bostadsområden som man tidigare lät bli att planlägga; livliga infartsvägar och områden längs järnvägar, och till och med remsor mellan dessa.

I städerna kan man inte undvika buller från trafiken.

Buller har stor påverkan på hälsan  

Över en miljon människor exponeras för miljöbuller i hela landet. De största bullerkällorna är gatu-, järnvägs- och vägtrafiken och i huvudstadsregionen även flygtrafiken, eftersom här ändå finns landets livligaste flygplats. I stadsområdet orsakar även spår-, spårvagns- och metrotrafiken vibrationer och stomljud.
  
Områdesanvändningen har en stor effekt både för trivseln i ett bostadsområde och för människornas hälsa. En miljö med mycket oväsen upplevs inte nödvändigtvis som behaglig när man vill röra sig utomhus. Miljöbuller kan även påverka människan omedvetet; man kan ha svårt att sova sammanhängande utan att man inser att tröttheten och utmattningen beror på buller.

 

Material från de nationella bullerbekämpningsdagarna har använts som källa.

 

 

Text och bilder: Memmi Ojantola 

Till baka till nyhetsbrevet