Kunnossapidon haasteet ja työkaluina käytettävät luokitukset
ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama (kuvassa) käsitteli puheenvuorossaan teiden talvikunnossapidon muuttuvia haasteita. Ilmastonmuutos vaikuttaa keliolosuhteisiin, ja kunnossapidon on kyettävä vastaamaan esimerkiksi sahaaviin lämpötiloihin.
”Mitä enemmän tiellä on liikennettä, sitä korkeammat laatuvaatimukset sen kunnossapidolle on”, Vasama tiivisti.
Kunnossapitoa valvotaan urakkamallin mukaisesti pistokokeilla ja konsulttien toimesta. Vasama toi myös esiin huolensa päällystysohjelmien rahoituksen heilahtelusta, joka vaikeuttaa pitkäjänteistä kunnossapitosuunnittelua.
”Perusrahoituksella tilanne ei näytä valoisalta”, hän summasi.
ELY-keskuksen tienpidon johtava asiantuntija Eini Hirvenoja esitteli Uudenmaan ELY-keskuksen tieverkonmerkittävyysluokitusta, jota hyödynnetään yhtenä apuvälineenä tienpidon ohjelmoinnissa esimerkiksi alemmalle tieverkolle kohdistuvien toimenpiteiden keskinäiseen vertailuun tai yleiskuvan luomiseen yksittäisten teiden tilanteesta. Luokitus perustuu tieverkon äärellä sijaitsevien liikennettä ja kuljetuksia synnyttävien tekijöiden analyysiin ja näiden merkittävyystekijöiden pisteytyksen kautta tieosille saataviin pisteisiin. Merkittävyysluokitus kattaa lähes koko Uudenmaan ELY-keskuksen alueen tieverkon pois lukien moottoritiet ja Kehä III:n rajaaman alueen.
” Keskeistä merkittävyysluokituksessa on laajan seutu- ja yhdystieverkon tarkastelu”, Hirvenoja totesi.
Merkittävyysluokitus on työkalu, jolla tuodaan tienpidon ohjelmointiin mukaan tarkempi alueellinen näkymä tien eri osien tärkeydestä liikenneverkon osana. Merkittävyysluokitusta hyödynnetään enemmän korjaustoimien priorisointiin kuin teiden kunnossapitoon liittyviin asioihin.
”Esimerkiksi päällystysohjelmaa muodostettaessa tien huonokuntoisuuteen liittyvät tekijät ovat tärkeimpiä valintakriteerejä, mutta jos kohdejoukkoa joudutaan karsimaan, voidaan merkittävyysluokitusta käyttää priorisoinnin tukena”, Hirvenoja kertoi.
Tulevaisuusnäkymät ja vuoropuhelun jatko
Tapahtumassa kuultiin lisäksi esityksiä tunneliturvallisuudesta, raskaalle liikenteelle tärkeistä taukopaikoista ja Uudenmaan liiton logistiikkavisiosta vuodelle 2050.
SKALin Etelä-Suomen kuljetusyrittäjät ry:n ja Helsingin seudun kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Mikko Voutilainen toi esiin alan muuttuvat haasteet, erityisesti muuttuvat sääolosuhteet, joiden myötä kelirikot ovat lisääntyneet ja vaihtelevan sään vaikutuksen liikenneturvallisuuteen ja työvoiman saatavuuteen.
Ensimmäinen Tiefoorumi keräsi paikalle noin 35 osallistujaa.